اعجاز قرآن از دریچه معارف دینی

noorany

آموزش قرآن و تربیتی

 

 
اعجاز قرآن از دریچه معارف دینی:
معجزه یك پیامبر علاوه بر اینكه باید شكننده قوانین بشری و خارج از حوزه توانمندیهای آن بوده باشد در عین حال باید از سنخ اموری باشد كه در عصر آن پیامبر مردم و یا نخبگانی از آنان در آن به نبوغ و كمال بشری رسیده باشند. از اینروست كه معجزه پیامبر خاتم(ص) كتاب است . این كتاب بزرگ الهی كه ابعاد و جوانب اعجازی آن هزاران اندر هزار می باشد در لفظ و در معنی در امروز و در فردا در ادب و بلاغت و اسلوب و روش تألیف در اثبات نزول قرآن ، در علوم و معارف قرآن ، در برنامه شریعت قرآن و ... در تأثیرگذاری فوق‌العاده آن بر فطرت و روان بشری و ... بلاخره اعجاز آن در عرصه علوم كنونی و تجربی. مأموریت اصلی و موضوع اساسی قرآن همانا «انسان» است. وظیفه قرآن این است كه چهارچوب‌های بنیادین یك جهان‌بینی كلی از هستی و رابطه آن با آفریدگار آنرا پی‌ریزی نموده و جایگاه انسان در این میان را معرفی نماید و آنگاه براساس این بینش‌ها و نگرش‌ها یعنی براساس این جهان‌بینی كلی نظامی را برای زندگی بوجود آورد كه به انسان میدان می‌دهد.[17]
ایدئولوژی مذهبی اسلام در قرآن بیان شده و زیر بنای مسائل دینی در آن ذكر شده است . قرآن از مهمترین مسائل زندگی انسانی كه مسئله معاد می‌باشد و مسائل عقیدتی كه مربوط به اثبات وجود خداست و ابتدایی‌ترین مسائل است را بیان می‌دارد. آنجایی كه می‌گوید: «فَإِذَا رَكِبُوا فِی الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِكُونَ»؛ پس چون در كشتی سوار شوید بخوانند خدا را بی غش پس چون نجات داد ایشان را آن گاهه ایشان مشرك می‌شوید.[18]
توحید فكری و استدلالی همگی در قرآن بیان شده . این آیات كشش و جاذبه‌ای خاص دارد و خدا را با عظمت بی‌پایان در اعماق روح انسان جاری می‌دهد.
«هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ  هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِكُونَ  هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ .» ؛ اوست خدایی كه جز او خدایی نیست دانای نهان و هویدا. او بخشنده و مهربان است . او خدایی است كه جز او خدایی نیست . پادشاه پاك، سلام، امان‌دهنده نگهبان توانای فرمان فرمای بزرگ و خدا از آنچه شرك می‌ورزند منزه است. اوست خداوند آفریدگار و پدیدآورنده پیكر ساز و صاحب نامهای نكو آنچه در آسمانها و زمین است.[19]
قوانینی كه قرآن بیان می‌فرماید محصور به هیچ عصر و زمان نخواهد بود و برای اداره جهان امروز نیز كافی است. مثلاً قرآن اخوت و برادری را به عنوان اصلی‌ترین مسئله‌ای كه در پیوند اجتماعی انسانها مطرح است بیان می‌دارد
و یا در جایی دیگر می‌گوید: «وَلَوْ أَنَّمَا فِی الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ »؛ اگر تمام درختان روی زمین قلم شوند و دریا با هفت دریای دیگر مركب، با اینحال كلمات خدا تمـام نمی‌شوند و قــادر به نوشتن نخواهند بود.[20]
و اینجاست كه تصویری از بی‌نهایتی ذات پروردگار معرفی می‌كند و یا علم بی‌نهایت او را با جمله «یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ »[21] ؛ از چشمهایی كه به خیانت دیدگان آگاه و از اسرار درون سینه‌ها باخبر است، بیان می‌دارد. و به همین ترتیب بعد از اثبات وجود حق به مسئله معاد و مرگ می‌پردازد «... وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ . ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِی الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ .»[22]؛و زمین مرده را می‌بینی كه پس از نزول باران تحرك و جنبش می‌یابد و نمو می‌كند و از هر جفت گیاهان باطراوت و نشاط انگیز می‌رویاند. اینها بخاطر این است كه بدانید خداوند بر حق است و مردگان را زنده می‌كند و بر همه چیز قادر است.
 
قرآن و تاریخ :
داستانهای تاریخی قرآن یك شاهكار هستند و حقایق تاریخ را بدون اینكه دستخوش تحریفی شده باشند خردمندانه بیان می‌كندو ما را از افسانه‌های دروغین تاریخ درامان می‌دارد.
در این مورد به مثالی در مورد حضرت داوود در قرآن و تورات اشاره می‌كنیم:
در قرآن آمده است كه حضرت داوود به قضاوت در میان مردم زمان خود معروف بودند اما در موردی خداوند ایشان را آزمایش كردند و هنگامی كه دو نفر متخاصم جهت قضاوت پیش او آمدند او عجول شد و بدون اینكه حرف دوم را بشنود حكم را به نفع نفر اول صادر نمود و اینجا بود كه این آیه نازل شد كه :
«یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْكُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّكَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ »[23]؛ ای داوود ما در زمین تو را جانشین قرار دادیم پس میان مردم به حق حكم ران و از هوس پیروی مكن كه از راه خدا گمراهت كند.
و این آیه نشان می‌دهد كه لغزش داوود در طرز رأی دادن و قضاوتش بوده نه چیز دیگر.
اما در تورات اینچنین آمده كه داوود هنگامی كه در اورشلیم بود از پشت بام زنی را برهنه می‌بیند كه مشغول شست و شوی خویش است و عاشق او شده و با او همبستر می‌گردد و او از داوود حامله می‌شود . داوود دستور می‌دهد شوهر این زن را كه از افسران پاك نیت لشكر او بوده دور از او در جایی خطرناك بگمارند تا داوود بتواند همسر او را تصاحب كند و این كار از نظر خداوند ناپسند آمده است.
و بسیاری از داستانهای دیگر كه تناقص آنها در تورات و انجیل با قرآن دیده می‌شود. در حالی كه به اعتقاد ما و طبق آیات قرآنی پیامبران، معصوم و این اعمال با مقام نبوت سازگار نیست.
 
قوانین و اجتماع :
قوانینی كه قرآن بیان می‌فرماید محصور به هیچ عصر و زمان نخواهد بود و برای اداره جهان امروز نیز كافی است. مثلاً قرآن اخوت و برادری را به عنوان اصلی‌ترین مسئله‌ای كه در پیوند اجتماعی انسانها مطرح است بیان می‌دارد. این رفیق‌و دوست كلمه‌ای است كلیدی در جهان امروز و به‌عنوان یك شعار مهم اجتماعی است. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْكُمْ » ؛ همانا مؤمنان برادر هستند پس برادرانت را به صلح دعوت كن.[24]
«وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا» ؛ و یاد آورید
نعمت خدا را بر شما هنگامی كه دشمن یكدیگر بودید. پس میان دلهای شما دوستی افكند تا به نعمت او برادر شدید.[25]
همچنین قرآن اصل عدالت را به عنوان زیر بنای همه قوانین اجتماعی پذیرفته است.
«و اذا حكمتم بین الناس ان تحكموا بالعدل.» ؛ پس هنگامی كه بین مردم حكم می‌كنید به عدالت حكم كنید.
و همچنین عدالت به عنوان هدف نهایی بعثت پیامبران پذیرفته و می‌گوید:[26]
«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ.[27]
پیامبران خود را با دلایل آشگار فرستادیم و به همراه آنها كتاب و قانون نازل كردیم تا مردم عدالت را برپا دارند.
 
نویسنده: بهاره پاکیزه
 

 

 

 


منابع :

 
كلام الله مجید
اعجاز در قرآن‌: حسن عرفان، انتشارات دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی ، سال 1379
جلوه‌هایی جدید از اعجاز علمی قرآن: عبدالرؤف مخلص ، انتشارات شیخ الاسلام . بهمن 76
قرآن كتاب خدا : عبدالواحد فقیری، انتشارات شیخ الاسلام
قرآن و آخرین پدیده‌های علمی : جعفر رضایی فر، انتشارات فوژان ، چاپ اول ، تابستان 76
قرآن و آخرین پیامبر: ناصر مكارم شیرازی ، انتشارات اسلامیه . 1349
قرآن هرگز تحریف نشده: حسن حسن‌زاده آملی ، انتشارات قم ، چاپ سوم، 1376
 
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در دو شنبه 10 ارديبهشت 1390برچسب:,ساعت16:11توسط در پی نور | |